Voor verwijzers

Bent u huisarts, bedrijfsarts of een andere doorverwijzer? Op deze pagina vindt u een overzicht van de belangrijkste informatie. Op de rest van deze website vindt u meer specifieke informatie over trainingen, coaching & counselling.

 

Verwijzing en aanmelding voor coaching/counselling en training

Een cliënt kan zich in principe rechtstreeks aanmelden bij de praktijk. Natuurlijk kan een verwijzer ook naar LIGHTHOUSE coaching & training doorverwijzen. Gebruik hiervoor eventueel de verwijsbrief hieronder.

Cliënten kunnen indien nodig binnen 14 dagen terecht voor een intake gesprek.

Daarbij dient rekening gehouden te worden dat ik niet vanzelfsprekend door de zorgverzekeraars vergoed wordt. Op sommige aanvullende verzekeringen kunnen mensen wel een beroep doen. Voor mensen met een kleine portemonnee is overleg mogelijk over een aangepast tarief.

Verwijsbrief

Download de verwijsbrief

 

 Doelgroepen

  • Volwassenen met stress- of spanningsklachten
  • Volwassenen met overspannenheid / burn-out
  • Volwassenen met slaapproblemen / insomnie
  • Volwassenen die veel piekeren en/of niet tot rust kunnen komen

 

Beroepscode en klachten

Ik ben aangesloten bij de NBPT (Nederlandse Beroepsvereniging voor Toegepaste Psychologie). Als toegepast psycholoog onderschrijf  ik  de beroepscode van het  NBTP (Nederlandse Beroepsvereniging voor Toegepaste Psychologie), waarin tevens een klachtenprocedure is opgenomen.

 

De mogelijkheden bij LIGHTHOUSE coaching & training

Stresscoaching / Stressreductie training

Vanuit mijn specialisatie op het gebied van stressbegeleiding, werk ik met een mix van cognitieve gedragstherapie, psycho-educatie, ontspannings- en meditatietechnieken. Trajecten worden ondersteund met schrijfopdrachten en er wordt ingezoomd op thema’s zoals draaglast&draagkracht, assertiviteit, perfectionisme, piekeren en de werk-privé-balans. Het doel van een traject is de vitaliteit te herstellen, zodat werk of andere sociale rollen weer opgepakt kunnen worden.

Training Beter Slapen

Voor mensen met slaapproblemen/ insomnie is de training Beter Slapen een ideaal instrument om de slaap te verbeteren zonder slaapmedicatie. De training Beter Slapen is gebaseerd op de NHG-Standaard Slaapproblemen en de meest recente wetenschappelijke inzichten op het gebied van slapeloosheid. In de training wordt gewerkt met een combinatie van cognitieve gedragstherapie, mindfulness en ontspanningsoefeningen.

Indiviuele Mindfulness Training

De Individuele Mindfulness Training is gebaseerd op de MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction training, ontworpen door Jon Kabat-Zinn) en MBCT (Mindfulness Based Cognitive Training, of Aandachtgerichte Cognitieve Therapie, van Segal, Williams en Teasdale). Deze mindfulnesstrainingen werden oorspronkelijk vooral gegeven in groepen. Maar de groepen lijken met de populariteit van mindfulness steeds groter te worden. 12 mensen of meer in een groep is niet meer ongebruikelijk. Maar niet iedereen voelt zich prettig in zo’n (grote) groep. En om het positieve effect van mindfulness te bereiken, blijkt het niet nodig te zijn mindfulness in een groep te leren. De effecten blijken net zo goed als mindfulness individueel geleerd wordt, dus 1-op-1. En de drempel is vaak minder groot voor een 1-op-1 traject. Zo leren mensen mindfulness kennen en in hun leven te integreren op hun eigen tempo en met volop persoonlijke aandacht.

Mindfulness blijkt effectief bij het verminderen van allerlei klachten en problemen zoals stress, pijn, piekeren, angst, slaapproblemen, depressie en meer. Naast het verminderen van klachten blijkt mindfulness onder andere het welbevinden te vergroten, gevoelens van autonomie, empathie en zelfcompassie te versterken en te leiden tot meer positieve gevoelens. Bovendien blijkt het mensen te helpen om duidelijkheid te krijgen over de belangrijke doelen in hun leven. Mindfulness geeft dus niet alleen rust en een vermindering van stress of andere klachten, maar ook inzicht en richting.

 

Vragen?

Heeft u naar aanleiding van deze informatie nog vragen ? Neem dan gerust contact met mij op.