Training Beter Slapen

Waarom een goede slaap belangrijk is

Slaap is een belangrijk proces van rust en herstel. Het is een natuurlijk proces van rust, waarin je lichamelijk en geestelijk herstelt van inspanningen. Het herstel dat optreedt tijdens het slapen is nodig om je overdag goed te voelen. Daarom is een goede nachtrust belangrijk. Als je goed geslapen hebt, voel je je in de morgen uitgerust en voel je dat je de energie hebt om aan je dag te beginnen.

Als het slapen moeilijk gaat, kan je het gevoel krijgen dat het maar niet lukt om uitgerust wakker te worden. Misschien heb je moeite met in slaap vallen of word je steeds wakker in de nacht of misschien val je goed in slaap, maar word je vervolgens veel te vroeg wakker en lukt het dan niet meer om de slaap te pakken. Het slechte slapen kan heel frustrerend zijn en er kan dan een vicieuze cirkel ontstaan, waarbij het slapen alleen maar slechter wordt en het gewoonweg niet lukt om weer goed te slapen.

Deze vicieuze cirkel van slecht slapen kan doorbroken worden!

 

De training Beter Slapen

In de training Beter Slapen leer je technieken om de slaap te verbeteren, zodat je weer uitgerust wakker wordt. De training volg je individueel, zodat we kunnen afstemmen op jouw persoonlijke situatie.

De training Beter Slapen is een training voor mensen met slapeloosheid. Als je last hebt van slapeloosheid dan heb je last van een slechte nachtrust of verstoorde slaap doordat je problemen hebt bij het in slaap vallen en/of met doorslapen, met vroeg wakker worden en dan niet meer kunnen slapen of met niet uitgerust wakker worden.

Slaapproblemen komen relatief veel voor. Ook al kan een zekere mate van slapeloosheid normaal zijn, bijvoorbeeld in perioden van stress, langerdurende slapeloosheid kan heel vervelend zijn en leiden tot gevoelens van onrust en frustratie, die het slapen nog meer bemoeilijken. Dit wordt wel de vicieuze cirkel van slecht slapen genoemd.

Maar deze vicieuze cirkel van slecht slapen kan dus doorbroken worden!

In de training Beter Slapen leer je technieken om de slaap te verbeteren, zodat je weer uitgerust wakker kan worden.

 

Hoe ziet de training er uit

De training Beter Slapen bestaat uit vier bijeenkomsten. In de training leer je verschillende tools om beter te slapen. Dit doen we aan de hand de meest recente ontwikkelingen op het gebied van slaap en slaapproblemen, die in de training vertaald zijn naar het GGG-model voor Beter Slapen. Met dit model gaan we in de training aan de slag en aan de hand daarvan leer je hoe je je slaap kan verbeteren met de behulp van de drie G’s. Door deze heldere aanpak leer je verschillende manieren om makkelijker in slaap te vallen en goed door te slapen, zodat je weer uitgerust wakker kan worden.

Bij de training ontvang je een werkboek, waarin je de hand-outs die je bij iedere sessie krijgt kan verzamelen.

Tijdens de training ga je ook thuis aan de slag met oefeningen.

Bij de training krijg je per e-mail drie geluidsopnamen toegestuurd.

 

Waarom geen medicatie?

Het voorschrijven van slaapmiddelen was lange tijd het geijkte antwoord op slaapproblemen. Maar uit onderzoek blijkt dit niet de beste oplossing te zijn. De resultaten zijn vaak tijdelijk en je mag de medicijnen niet langdurig gebruiken. Psychologische trainingen, waarin aandacht wordt besteed aan je gedrag, gedachten en gevoel met betrekking tot het slapen leiden tot betere en meer blijvende resultaten, blijkt uit steeds meer onderzoek.

 

Kosten

De kosten van de training zijn € 225,- incl. BTW.

Betaling geschiedt vooraf door middel van overmaking.

 

Praktisch

De bijeenkomsten worden in overleg gepland en vinden plaats in de praktijkruimte aan de Vresselseweg in Nijnsel, tussen Breugel en Sint Oedenrode.

 

Meer informatie en aanmelden

Kijk voor meer informatie en het laatste nieuws op het gebied van slaap en slaapproblemen ook in de categorie slaap en slaapproblemen van onze nieuwsberichten. Daar kun je lezen over de invloed van beeldschermen op je slaap, vind je tips om beter te slapen en meer.

Neem voor vragen of aanmelden voor de training contact op via yvonne@lighthouse-ct.nl