Hoe zit het met jouw balans?

 

 

Het is een thema waar we allemaal wel eens mee worstelen: het vinden van de juiste balans tussen werk en privé; tussen inspanning en ontspanning eigenlijk. Want of je nu werkt voor een baas, eigen baas bent, thuis werkt of je met andere taken bezig houdt, we hebben allemaal een afwisseling nodig van actief zijn en tot rust komen. Zo zitten we nu eenmaal in elkaar. Hoezo dat? Een beetje uitleg…

Ons lichaam bestaat (onder andere) uit het sympathisch en het parasympatisch zenuwstelsel, die beide een essentiële en beschermende functie hebben. Het sympathisch zenuwstelsel zorgt voor activering (stressreactie) en het parasympathische zenuwstelsel zorgt voor herstel en rust (ontspanningsreactie). Samen worden ze ook wel het stresssysteem genoemd.

De stressreactie maakt je lichaam actief en de geest alert en de ontspanningsreactie brengt je weer tot rust en zorgt voor herstel. Beide zijn belangrijke processen. Van nature is het namelijk zo dat na het proces van activering er een tegengesteld proces ontstaat om het lichaam weer tot rust te brengen; de ontspanningsreactie. Het gaat mis als deze twee processen niet in balans zijn. Vaak komt het er op neer dat er veel activiteit en alertheid is, maar weinig tijd voor rust en herstel. Dan voelen we ons te actief (onrustig) en te alert (bijvoorbeeld constant piekeren). Ontspannen wordt steeds moeilijker. Je raakt uit balans.

Wat gebeurt er nu als je te actief bent, als de druk te hoog is of te lang aanhoudt? Door een ingenieus en complex samenspel van hormonen en andere stoffen zorgt het stresssysteem ervoor dat het lichaam zichzelf kan handhaven bij fysieke en emotionele belasting. Het lichaam hanteert daarvoor een evenwicht tussen inspanning/activering en ontspanning/rust. Maar het systeem kan uit balans raken. De afgifte van hormonen raakt verstoord, waardoor het systeem niet meer goed werkt, met als resultaat dat je je lichamelijk en mentaal niet goed voelt. Het ontregelde stresssysteem heeft ook een reële impact op de gezondheid, met als resultaat een verminderd immuunsysteem en meer kans op verschillende ziekten, zoals depressie, hart- en vaatziekten, obesitas, fibromyalgie en CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom). Overspannenheid en burn-out liggen dan op de loer. Gelukkig kan dit verstoorde evenwicht hersteld worden; door te zorgen voor een betere balans.

Maar hoe zorg je nu voor die betere balans, tussen werk en privé, tussen alle taken en activiteiten die je wil doen en rust en ontspanning? En hoe ga je om met alle prikkels die de hele dag op je af komen? met de constante bereikbaarheid? met het altijd en overal kunnen ontvangen van e-mail op je mobiele telefoon? Wanneer is de werkdag eigenlijk nog echt voorbij? Het leven bestaat dus in feite uit een afwisseling van inspanning en ontspanning en daar moet je uiteindelijk zelf voor zorgen. Met onderstaande tips kun je direct aan de slag om beter in balans te blijven.

 

Een paar tips voor een betere balans

  • Ontdek wat jou rust geeft en probeer hier meer van te doen. Bedenk je dat rust en ontspanning niet ‘nutteloos’ zijn. Ze zijn onderdeel van een leven in balans.
  • Breng meer rust in je agenda. Moet je alles vol plannen? Wat vind je belangrijk? Stel prioriteiten voor jezelf en probeer meer bewuste keuzes te maken. Soms is ‘nee’ zeggen tegen iets anders ‘ja’ zeggen tegen jezelf/je gezin.
  • Verbeter je verhouding met je mobiel. Leg je mobiele telefoon ook af en toe eens weg. Of zet hem op stil terwijl je belangrijke taken doet. Zet meldingen (Facebook, LinkedIn, Twitter, enz.) uit en check je informatie wanneer jij dat wil. Weersta de verleiding om bij ieder klein momentje van verveling je telefoon te checken. Neem je telefoon niet mee naar bed.
  • Jij hebt de regie over je leven. We hebben niet alles in de hand, maar vaak wel meer dan we denken. Sta stil bij wat je wil en wat je belangrijk vindt. Kies zelf hoe hoog je de lat wil leggen/ wat je wilt doen/ waar je je energie aan uitgeeft.
  • Laat het idee los dat we altijd druk moeten zijn. Dit zorgt ervoor dat we stress ervaren en onrustig worden als we even niets doen, terwijl die momenten juist belangrijk zijn!
  • Oefen dankbaarheid; geniet regelmatig van alles wat je hebt in het leven; sta stil bij waar je dankbaar voor bent.
  • Ga vaker de natuur in! De natuur brengt je hoofd en lichaam als vanzelf tot rust.

 

Loop je vast en kom je met de tips niet genoeg vooruit? Zoek dan begeleiding bij een professional die zich specialiseert in stressbegeleiding. Neem contact op voor het maken van een afspraak met mij via yvonne@lighthouse-ct.nl.

 

 

Bron afbeelding: http://balansmama.nl/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *