Uitslapen op 1 januari? Misschien niet zo’n goed idee…

… vooral als je een slechte slaper bent! 

Slaap je slecht? Als je last hebt van slapeloosheid (een slechte nachtrust of verstoorde slaap doordat je problemen hebt bij het in slaap vallen en/of met doorslapen, met vroeg wakker worden en dan niet meer kunnen slapen of met niet uitgerust wakker worden), dan is het misschien niet zo’n goed idee om op 1 januari een gat in de dag te slapen.

Na een feestelijk oud&nieuw wil je natuurlijk iets langer blijven liggen. Slaap gerust 1 of 2 uur langer dan normaal, maar houd het daarbij. Sta op een redelijk normale tijd op, om ervoor te zorgen dat je niet helemaal uit je ritme raakt. Na een vakantieperiode (misschien ben je vrij geweest tussen kerst en nieuw?) is het ritme vaak al wat verschoven, maar de halve nieuwjaarsdag in bed liggen, kan je ritme totaal verstoren. Met als gevolg dat het slapen op 1 januari totaal niet lukt. Dat is vooral vervelend natuurlijk als je 2 januari weer aan het werk gaat.

Dus… ga je weer aan het werk op 2 januari? Maak er met oud&nieuw een gezellig feestje van, slaap een beetje uit (maximaal 1 of 2 uur langer dan normaal) en sta dan op om het nieuwe jaar goed te beginnen! Zo maak je het jezelf makkelijker om ook op 1 januari goed in slaap te vallen en op 2 januari uitgerust weer aan de slag te kunnen!

 

Slaap je al langere tijd slecht en wil je weten hoe je de vicieuze cirkel van slecht slapen kunt doorbreken? Lees dan meer over de training Beter Slapen en het GGG-model voor beter slapen!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *