Over mindfulness

Wat is mindfulness?

Mindfulness is het ontwikkelen van bewustzijn door van moment tot moment aandachtig te zijn zonder te oordelen. Mindfulness heeft dus niet alleen te maken met het trainen van aandacht of concentratie, maar met het oefenen van een bepaald soort aandacht. Namelijk een aandacht die gekenmerkt wordt door mildheid, acceptatie en niet-oordelen. Dit type aandacht voor het huidige moment wordt mindfulness genoemd of in het Nederlands: aandachttraining, achtzaamheid of ‘leven in aandacht’.

 

Hier en nu

Mindfulness gaat om opmerkzaamheid; aandacht hebben voor gebeurtenissen en ervaringen die op dit moment spelen. Dit helpt om je meer bewust te worden van je eigen gevoelens en gedachten en wat er in je lichaam gebeurt.

Vaak zijn we in gedachten bezig met wat geweest is of met wat nog komen gaat. Mindfulness brengt je aandacht terug naar het moment. Een centraal begrip daarbij is mildheid. Mindfulness betekent de dingen met aandacht doen, met mildheid en vriendelijkheid. Het is zonder oordeel observeren en daarbij het met zachtheid accepteren wat je tegenkomt. Je kijkt als het ware met een nieuwsgierige en open blik naar datgene wat zich in dit moment aandient.

Mindfulness helpt je zo bewustzijn te ontwikkelen van wat zich afspeelt in je lichaam, gedachten en gevoelens. Dit geeft inzicht en helpt je te vertragen en te verbinden met jezelf. Zo ontstaat ruimte en rust.

 

 

 

 

 

 

Bewuste keuze in plaats van automatische piloot

Vaak doen we dingen automatisch, zonder erbij na te denken, zonder echte aandacht. Je kent het wel; je drinkt een kop thee en ‘ineens’ is die leeg, je rijdt ergens naartoe en ‘ineens’ ben je er al, enz. Op zich is er niets mis met deze automatische piloot. Het zorgt ervoor dat je niet overal over hoeft na te denken en dat je dingen vlot kan doen. Maar als je steeds maar automatisch bezig bent, kan er ook veel aan je voorbij gaan. Mindfulness helpt je bewust te worden van je automatische gedrag, gedachten en (stress-)patronen. Zo leer je om meer bewuste keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Je kunt bijvoorbeeld beter omgaan met stress en beter je grenzen bewaken.

 

Mindfulness kun je leren

Mindfulness kan iedereen leren. Jong of oud, man of vrouw, iedereen kan er baat bij hebben. Je kunt natuurlijk een boek gaan lezen, maar mindfulness leer je het beste door het te DOEN. Daarvoor is de mindfulnesstraining ontwikkeld. De Individuele Mindfulness Training is een afgeleide van de eerste mindfulnesstraining in het westen: de MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction), ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn. Dit is oorspronkelijk een groepstraining. Uit onderzoek blijkt echter dat individuele mindfulnesstraining net zo effectief is. Plus het geeft je privacy, persoonlijke aandacht, de ruimte om je te focussen op je eigen proces en de mogelijkheid je eigen tempo te volgen.

 

Mindfulness oefenen

Mindfulness oefenen we zowel formeel, door het doen van oefeningen, als informeel, door het oefenen van een houding van mindfulness in het dagelijks leven.

Een mindfulness-sessie kan dus bestaan uit verschillende formele oefeningen, zoals bijvoorbeeld een lichaamsscan (bodyscan), zitmeditaties, loopmeditaties en bewegingsoefeningen (yoga). Maar we gaan vooral ook in op hoe je mindfulness als houding kan ontwikkelen door minder kritisch te zijn (vooral naar jezelf!) en bewust milde aandacht te schenken, oplettend te zijn gedurende de dag. Dit zorgt er namelijk voor dat je onder andere beter op je grenzen let, liefdevoller met jezelf omgaat, meer bewuste keuzes maakt, stress vermindert en meer tot rust komt.

 

 

 

 

 

 

Wil je meer weten over wat mindfulness voor jou kan betekenen? 

Neem dan contact op voor een persoonlijke kennismakingsessie. In deze GRATIS sessie van ongeveer een half uur krijg je uitleg over mindfulness en wat je kan verwachten van de individuele mindfulness training en kun je ervaren hoe het is om een mindfulnessoefening te doen.