Week van de Werkstress 2018

Deze week was het weer de Week van de Werkstress. Van 12 tot en met 15 november werd deze voor de vijfde keer georganiseerd. Dit jaar stond de week in het teken van werkplezier als middel voor stresspreventie. Volgens onderzoek van TNO kan door werkplezier te vergroten voorkomen worden dat gezonde werkdruk omslaat in ongezonde werkstress. Tijdens de Week van de Werkstress organiseren daarom bedrijven door het hele land activiteiten tegen werkstress en voor meer werkplezier.

Werkstress is een probleem om serieus te nemen. Al jaren liegen de cijfers er niet om: Stress op de werkvloer is beroepsziekte nummer 1. En raak je eenmaal overbelast (overspannen of zelfs burn-out) dan volgt een lange weg naar herstel. Reden dus om werkstress op tijd aan te pakken. Gelukkig zijn er allerlei manieren om dat te doen! De Week van de Werkstress biedt je allerlei handvatten hiervoor. Bijvoorbeeld om werkstress bespreekbaar te maken op het werk. En deze week dus ook met allerlei tips om je werkplezier te vergroten.

 

Hoe staat het eigenlijk met jouw werkplezier?

Volgens onderzoek van TNO kan worden voorkomen dat gezonde werkdruk omslaat in ongezonde werkstress door te zorgen voor voldoende werkplezier. Tijdens de Week van de Werkstress staat daarom het vergroten van werkplezier centraal.

Dit is de werkplezier top 10

  1. Geef medewerkers vrijheid bij de aanpak van hun werk.
  2. Steun medewerkers door oprechte aandacht en betrokkenheid te tonen.
  3. Laat je waardering blijken voor het werk van je medewerkers.
  4. Bied flexibele werktijden aan als dit mogelijk is.
  5. Stem de hoeveelheid werk af op de capaciteit van de medewerkers.
  6. Geef collega’s complimenten!
  7. Zorg ervoor dat de juiste persoon de juiste klus uitvoert.
  8. Investeer in de sterke kanten van medewerkers.
  9. Vier successen; zorg dat resultaten en inzet niet ongezien blijven.
  10. Wat is uw tip? Mail naar info@werkpleziertop10.nl.

 

Wil je persoonlijk aan de slag om (werk)stress te verminderen?

Kijk hieronder voor mijn persoonlijke top 10 tips om stress te verminderen

​1. ​Herken de signalen; als je last hebt van stress dan is dit merkbaar in je lichaam, je gedachten, je gedrag. Bijvoorbeeld doordat je steeds hoofdpijn hebt, je niet kunt concentreren of almaar prikkelbaar bent. Of je kunt slecht slapen. Wuif deze signalen niet weg. Herken en erken ze.

  1. Besef dat je last hebt van stress en ga na waar het vandaan komt.

Je kunt altijd twee dingen doen, kijk waar jij je op wilt richten:

  1. Verlaag je draaglast; zoek naar manieren om stress te verminderen door bijvoorbeeld werkdruk te verlagen, hulp te vragen, minder taken op je te nemen, enz.
  2. Vergroot je draagkracht; zoek naar manieren om meer herstelmomenten in te bouwen door bijvoorbeeld meer tijd te maken voor ontspanning (moeilijk als je het druk hebt, maar zo belangrijk!), door te bewegen, te sporten, te lachen, te genieten… en dus door je werkplezier te vergroten.

Daarnaast:

  1. Zorg ervoor dat je genoeg slaap krijgt.
  2. Zorg voor een gezond eet- en drinkpatroon.
  3. Neem pauzes.
  4. Maak bewuste keuzes met betrekking tot je bereikbaarheid en thuis werken na de werkdag.
  5. Zorg ervoor dat je weet wat je wilt in het leven. Doe je werk wat je leuk vindt? Geef je aandacht aan de dingen die jij belangrijk vindt?
  6. Zoek tijdig hulp als je merkt dat stresssignalen blijven toenemen.

Wil je meer hulp bij het verminderen van stress? Neem dan contact op voor een afspraak

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *