Mindfulnessoefening: 3 minuten ademruimte

De oefening 3 minuten ademruimte is een klassieke mindfulnessoefening en wordt in vrijwel alle mindfulnesstrainingen gegeven. Het is een ideale oefening om zelf te doen, omdat je hem overal kan doen waar je een paar minuten voor jezelf kan nemen. Gebruik deze oefening bijvoorbeeld om overdag eens wat vaker een rustmoment te nemen.

Het gaat er niet zozeer om dat de oefening precies 3 minuten duurt, maar wel dat je tijdens de oefening 3 stappen doorloopt. Gebruik daarvoor het schema hieronder als reminder (ook te krijgen als mindfulness-reminder kaartje) of de geluidsopname.

 

Hoe te beginnen

Neem een moment om rustig te zitten. Als je begint met de oefening, kies dan een rustige plek. Heb je de oefening al wat vaker gedaan, dan kun je de oefening vrijwel overal doen waar je een moment voor jezelf kunt nemen. Bijvoorbeeld achter je bureau op het werk of tijdens studie, in de trein of in de bus, thuis op de bank of in de auto op het parkeerterrein tussen de bedrijven door.

Neem een ontspannen maar alerte houding aan. Je rug recht, de schouders los en je gezicht ontspannen. Begin dan de oefening. Doorloop de drie stappen in je eigen tempo. Het is niet belangrijk of een stap een minuut duurt, of meer of minder. Neem de tijd voor iedere stap.

 

3 minuten ademruimte

geluidsopname

 

schema

 

 

Wil je meer weten over wat mindfulness voor jou kan betekenen? 

Neem dan contact op voor een persoonlijke kennismakingsessie. In deze GRATIS sessie van ongeveer een half uur krijg je uitleg over mindfulness en wat je kan verwachten van de individuele mindfulness training en kun je ervaren hoe het is om een mindfulnessoefening te doen.