Mindfulness, waar komt het vandaan en wat doet het?

Een stukje geschiedenis

De term mindfulness komt uit het boeddhisme en is de vertaling van sati, een onderdeel van het achtvoudige pad. Het betekent zoiets als juiste aandacht. En dat is een aandacht die wordt gekenmerkt door mildheid.

Thich Nhat Hanh was een zenleraar die als eerste mindfulness naar het Westen bracht. Hij heeft nog steeds een centrum voor mindfulness in Frankrijk: Plum Village. Zijn stichting Leven in Aandacht heeft ook in Nederland afdelingen.

John Kabat-Zinn, een Amerikaanse wetenschapper en hoogleraar, vertaalde mindfulness naar een psychologische training, met de naam MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction). Later werd deze training verder ontwikkeld en ontstond de MBCT (Mindfulness Based Cognitive Training). Beide zijn achtweekse training, waarin mindfulness wordt gecombineerd met moderne cognitieve gedragstherapie gericht op stressreductie, voorkomen van depressie of andere klachten.

 

Wat je kunt bereiken met mindfulness

Mindfulness blijkt namelijk heel effectief bij het verminderen van allerlei klachten en problemen zoals stress, pijn, piekeren, angst, slaapproblemen, depressie en meer.

Naast het verminderen van klachten, blijkt mindfulness onder andere het welbevinden te vergroten, gevoelens van autonomie, empathie en zelfcompassie te versterken en te leiden tot meer positieve gevoelens. Bovendien blijkt het mensen te helpen om duidelijkheid te krijgen over de belangrijke doelen in hun leven.

Mindfulness geeft dus niet alleen rust en een vermindering van stress of andere klachten, maar ook inzicht en richting.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wil je meer weten over wat mindfulness voor jou kan betekenen? 

Neem dan contact op voor een persoonlijke kennismakingsessie. In deze GRATIS sessie van ongeveer een half uur krijg je uitleg over mindfulness en wat je kan verwachten van de individuele mindfulness training en kun je ervaren hoe het is om een mindfulnessoefening te doen.