Ineens kun je niet meer…

Terwijl je het misschien nooit had verwacht, is het zo; je bent in een burn-out terecht gekomen of je dreigt burn-out te raken.

Een burn-out kan je overvallen, het is er ineens. Van het ene op het andere moment kan je niet meer, je voelt je op, uitgeput. Op een gegeven moment besef je dat je het overzicht kwijt bent, je voelt je angstig of emotioneel en bent moe, zo moe…terwijl je niet meer kan slapen.

Een burn-out lijkt vaak heel plotseling er te zijn. Toch is er meestal een lange aanloop geweest, een periode van opbouwende klachten die je niet of niet voldoende hebt opgemerkt. Daarbij zijn vaak voor lange tijd signalen genegeerd of over het hoofd gezien. Misschien ben je het wel helemaal verleerd om te ontspannen. Bleef je altijd maar doorgaan. Tot het ineens niet meer kon.

Wanneer er voor lange tijd sprake is van teveel stress, kan het lichaam uitgeput raken. Ineens voel je je ‘op’, uitgeput, niet meer in staat om iets te doen. Burn-out ontstaat door een verstoring van het evenwicht, als de nadruk te lang heeft gelegen op activiteit en bezig zijn met een gebrek aan ruimte voor rust en herstel.

 

Verschil overspannenheid en burn-out

Het verschil met overspannenheid is dat overspannenheid het gevolg is van een relatief korte periode van stress, namelijk een aantal maanden, en dat een burn-out ontstaat na een langere periode van soms wel meerdere jaren. De klachten bij een burn-out zijn ernstiger en het herstel duurt dan ook langer. Burn-out wordt gezien als een vorm van langdurige overspanning, waarbij klachten van overspannenheid meer dan zes maanden aanhouden en waarbij gevoelens van moeheid en uitputting sterk voorop staan. Met andere woorden: het is ernstig mis.

 

En toch kun je er iets aan doen!

Inzicht in hoe het zo ver is gekomen en in je eigen stress-signalen, draaglast en draagkracht is belangrijk om verder te kunnen en om terugval te voorkomen. Voor een goed herstel is het belangrijk dat je hier actief mee aan de slag gaat, eventueel in combinatie met persoonlijke thema’s die bij jou een rol spelen. Coachingsgesprekken en sessies aan de hand van de Stress Reductie Training zijn hier ideaal voor.